FAQ

Generelle spørgsmål om flyvning med droner og droneregler

Her hos AIRFLIX får vi ofte mange enslydende spørgsmål om droner, fotografering med drone og dronevideoer. Denne FAQ dækker over dem vi møder oftest og vil løbende blive udvidet med nye svar så den er værd at gemme.

Der er ingen tvivl om, at udviklingen i brugen af droner i danmark, og især globalt set, er inde i sin pioner-periode og udviklingen går rigtigt stærkt i disse år. Derfor kan det være svært at få overblik over hvordan man kommer igang med at lave dronevideoer og det er generelt en udfordring at blive klog på droner.

Svarerne herunder er helt sikkert ikke fyldestgørende for alle områder, så lad os endelig høre fra dig hvis du har noget at tilføje.

Hvordan kommer jeg igang med at flyve drone?

Start med at følge droneforums (som fx. PhantompilotsMultirotorforumsDroneforum), læs så mange tråde og debatter som muligt og stil gerne begynderspørgsmål. Alle har været der på et tidspunkt og som begynder kan du høste stor viden på kort tid.

 

Jeg er ny her og vil gerne lære at lave lækre dronevideoer og dronefotos, men hvilken drone (multicopter, quad) skal jeg købe?

Spørgsmålet efterfølges tit af “skal være let at flyve“, “må ikke være for dyr“, “skal kunne tage fede fotos” og “jeg skal ud at rejse næste weekend og den ville være god at få med“. Der findes ikke et let og simpelt svar her. Hvis du som ny dronepilot, køber en dyr drone uden at have erfaring og ekspertise, vil du få en kort – og endnu dyrere – oplevelse og skal være heldig hvis du kun crasher din drone og ikke laver skade på andre personer eller ting.

Så derfor – køb som det første en begynder quadcopter som fx. Blade Nano QX RTF. Den er forholdsvis billig og har forskellige “flight modes” så du kan øve dig på “easy” mode og derfra udfordre dig selv. Det gode er, at styringen minder meget om de større droner, og de små fyre her er ofte sværere at manøvrere da de er mere modtagelige overfor vind og styringsinput, svære at se på afstand mv. Så har du godt styr på sådan én vil det være meget lettere for dig at styre en større drone bagefter. Flyv den dagligt i nogle uger, bliv god til det, og hvis du ikke er træt af det, så skift til noget større.

Phantom-4-Pro_dronevideo
Phantom 4 Pro – God start hvis du vil igang med dronevideo

Næste skridt. For dem der vil lettest muligt i luften og tage gode fotos, kunne være DJI’s Phantom 4 Pro være det næste naturlige skridt. Det er én af de mest brugervenlige platforme at komme igang med og den leveres samtidig en rigtig god foto/video kvalitet. Den er stabil og kan integreres med din smartphone via en app (iPhone og Android) hvortil du kan livestreame video fra dronen. Men den er forholdsvis dyr, kan nemt påføre personskade eller skade på materielle ting ved styrt eller uheld. Den kræver helt sikkert også RTM (Read The Manual) og er ikke et legetøj.

Husk: en generel regel du skal overveje inden du køber en drone, er, at du skal have råd til at miste den (det er ok at være ked af det). Chancen for at det sker på et tidspunkt er nemlig helt reel.

 

Jeg har hørt, at [indsæt en tilfældig ombygget udgave af en drone her] kan flyve? Er det smart?

Der er mange variationer af det spørgsmål. Tit er det personer der vil flyve med et større kamera eller gimbal (gyro/stabilisator), have 3 x så mange batterier, eller flyve med andre mærkelige genstande tilkoblet. Der er to ting at sige til det:

1.
Producenterne af RTF (Ready To Fly) dronerne, som DJI’s Phantom, må formodes at have dygtige ingeniører og udviklere, og de har beregnet løftekapacitet, flyveegenskaber og den bedst mulige konfiguration for dig. Hvis du spænder er stort kamera på, vil tingene nok ikke gå som du regner med. Der findes heller ingen “super propeller” der ikke kan gå i stykker og fordoble flyvetiden. Hvis der gjorde var de nok sat på.

2.
Droner er fyldt med forholdsvis kompliceret elektronik og sensorer (gyro, barometer, accelerometer  motorstyring, gps, elektronisk kompas) og det at udskifte én komponent kan påvirke andre. Hvis du fx. vil løfte mere, og du ikke er ekspert på området, så er det bedste du kan gøre, at finde en platform der gør det du vil have og nøjagtigt kopiere den. Medmindre du selvfølgelig er igang med en ingeniøruddannelse og vil regne dig lidt frem til det selv. Watt = Amp x Volt. Held og lykke.

Hvor højt og hvor langt kan en drone flyve?

Højere og længere end der er lovligt. Så kend dine flyveregler.

 

Hvor må jeg flyve (flyveregler for droner)?

Rigtig fornuftigt spørgsmål. Vi kan kun på det kraftigste anbefale, at du sætter din ind i flyvereglerne for droner i Danmark inden du letter første gang. Husk det nu. Hvis ikke, kan du ende med problemer du slet ikke har lyst til rode dig ud i. Derudover vil overtrædelse bidrage til at ødelægge det for alle os andre der overholder reglerne.

Men helt generelt kan man sige, at uden dispensation må du:

– ikke må flyve nærmere en lufthavn end 5k (8k for militær lufthavn),
– ikke højere end 100 m over terræn,
– kun flyve mindst 150 fra befærdet vej/tættere bebygget område,
– ikke overflyve bebyggelse og personer,
– ikke flyve nærmere end 200m fra uheldssteder (ja, sådan nogle piloter findes der også),
– kun flyve med visuel kontakt med dronen og til enhver tid have kontrol over den

Det vil altså sige, at uden en dispensation fra Trafik- og Byggestyrelsen må du IKKE flyve i tættere bebygget områder.

Disse regler er ikke svære at overholde og du vil stadig kunne have rigtig meget sjov ud din flyvning, så sæt dig ind i flyvereglerne for droner og overhold dem. Fly safe!

 

En drone er let at flyve, ikke? Hvis det går galt kan jeg bare sætte den til selv at flyve hjem og lande automatisk?

Hvis alt går efter bogen, er en moderne drone (quad-, hex- eller octocopter) meget lettere at flyve end en traditionel fjernstyret helikopter. Med “meget lettere” mener vi ikke, at det ikke kræver øvelse og erfaring. Selv de masseproducerede og populære droner er reelt set billigt byggede, eksperimenterende luftfartøjer. Hvis de ikke er konfigureret korrekt, og GPS’en ikke har fået den nødvendige tid til at låse sin position, eller dit kompas ikke er kalibreret korrekt, så kan funktionen med “selv at flyve hjem og autolande” ende med at du får den tvivlsomme fornøjelse af at se, at din drone pludselig har en anden oplevelse af hvad “hjem” er end du har. Går det galt har vi dem mistænkt for at have en hemmelig sensor der får dem til at søge mod vand.

 

Så hvordan kan jeg undgå at noget går galt og jeg ikke oplever en “fly-away“?

1.
Kend alt til din drone. Sæt dig ind i hvordan de forskellige flight modes virker. Vær sikker på, at du ved hvordan du kalibrerer kompas, accelerometer, gimbal og hvad der ellers kan kalibreres. Vær sikker på du ved hvad de forskellige lyd- og lys-signaler betyder. Alt står i din manual, og RTM (“Read The Manual“) er det første du vil få at vide på et forum hvis du stiller spørgsmål som du burde vide. Du har ikke lyst til at slå det op når dronen hænger i luften og pludselig blinker rødt. Erfaring, erfaring, erfaring. Lær evt. at flyve med en billig mikrodrone, der er en masse at lære. Hvis du ikke kan lide det, så er en flyvende robot måske ikke lige din hobby.

2.
Undgå at flyve i fuldautomatiske modes (som fx. Point of Interest, Return-To-Home, TapFly) hvis muligt. Dronerne har forskellige flight modes. Fx. kan du flyve i “Atti mode” hvor dronens elektroniske hjerne vil sørge for at holde den stabil, men den vil drive med vinden. I et mere avanceret mode som “GPS mode” vil dronen selv holde højde, og korrigere for vind og holde sin position fast selvom du slipper din controller.

Mens “GPS mode” lyder tiltrækkende (er det ikke dejligt når den bare holder sig stille og du kan slappe af uden den flyver ind i nærmeste træ), så flyver vi altid i “Atti mode” hvis muligt. Her beder du dronen lave mindre af arbejdet, og dermed er der mindre der kan gå galt. Selvfølgelig er der mulighed for at piloten kan lave fejl da han skal styre flere ting. Men hvis GPS’en mister signal, kompasset viser forkert etc., så ville elektronikken måske sende din drone mod havet/træet/bygningen, men det er ligemeget for GPS’en bestemmer ikke – det gør du som pilot.

Nogen gange er “GPS mode” meget brugbart og den bedste løsning til fx. at “parkere” din drone i luften for at skyde et panorama foto eller mens du venter på en begivenhed du vil filme uden at den driver i vinden. Så brug de forskellige modes som du har brug for dem, men kend dem og øv dem.

Er der specielle krav eller godkendelser jeg skal have for at flyve kommercielt?

Nej. I Trafikstyrelsens regler for flyvning med droner, står der ikke nævnt at kommerciel flyvning kræver speciel tilladelse eller godkendelse. Men skal du flyve i tættere bebygget områder er kommerciel flyvning (samt test/forskning) den eneste form der kan få dispensation for flyvereglerne efter ansøgning.

 

Hvordan er flyvereglerne for droner i udlandet?

Hvert land har sine egne restriktioner og begrænsninger, så selvom det kan være en god ide at tage sin drone med ud at rejse vil vi kraftigt anbefale at du sætter dig godt ind i det pågældende lands flyveregler for droner. Nogle lande har meget kraftige sanktioner og kan finde på at konfiskere din drone hvis du overtræder reglerne.

Du kan finde internationale flyveregler for droner på DJI’s Fly Safe-side og her og her. Derudover vil vi råde dig til at sætte dig ind i reglerne for at medbringe droner og Li-Po batterier på flyrejser. Tilmeld dig evt. et forum for droner og spørg om råd fra andre piloter i landet. Det er naturligvis også altid en god ide at kontakte de lokale myndigheder inden flyvning da der kan være lokale restriktioner, og får man problemer er det altid en fordel hvis man på forhånd har vist sin villighed til at respektere reglerne ved at spørge myndighederne til råds.